Predsedujoča, hvala za besedo. Spoštovani predstavniki Vlade, minister Maljevac, kolegice in kolegi. Cilji in naloge, ki sta si jih ob prevzemu ministrstva zastavila minister Maljevac in njegova ekipa, zagotovo niso bili preprosti. To še posebej velja za dokončno vzpostavitev popolnoma novega stebra socialne zaščite, sistema dolgotrajne oskrbe, na katerega smo čakali več kot 20 let ter za ponovni zagon stanovanjske politike, ki je bila zapostavljena več kot tri desetletja. Z ustanovitvijo posebnega ministrstva v skladu z željami ene od koalicijskih partneric in z združitvijo teh politik pod eno ministrstvo smo se strinjali tudi Socialni demokrati. Tudi mi smo bili namreč na začetku mandata mnenja, da je prav ta tema dvema področjema potrebno nameniti absolutno prednost ter za njuno uspešno uresničitev zagotoviti čim več virov in podpore. Na vzpostavitev sistema dolgotrajne oskrbe smo čakali več kot 20 let. Z njim smo dokončno oblikovali nov samostojen steber socialnega varstva in socialnega zavarovanja, ki ima tudi lasten sistemski vir financiranja. Ta sistem bo omogočil dostojno nego in oskrbo starejših ljudi ter vseh drugih, ki bodo potrebovali pomoč druge osebe. Na prenovljeno stanovanjsko politiko smo čakali še dlje časa, saj so, saj so to področje dolga leta zanemarjale prav vse dosedanje vlade. Posledica tega je, da se danes v Sloveniji soočamo s hudo stanovanjsko krizo, ki vse bolj negativno vpliva na kakovost življenja ljudi, predvsem mladih. Številni si brez velike zadolžitve ali pomoči staršev svojega stanovanja preprosto ne morejo več privoščiti. Kritično stanje na trgu nepremičnin je neposredna posledica dolgoletne pasivnosti države in skoraj popolnega prepuščanja stanovanjske politike tržnim mehanizmom. Socialni demokrati smo v vseh fazah priprave in sprejemanja zakonodaje na vseh področjih, ki jih pokriva Ministrstvo za solidarno prihodnost aktivno sodelovali. Kadar smo ocenili, da je to potrebno, smo podali svoje komentarje in predloge za spremembo zakonov in tudi opozorili na morebitne potencialne težave. V ustreznost kompetenc ministra in njegove ekipe smo verjeli tudi takrat, ko je bilo treba v zelo kratkem času z dvema novelama popraviti Zakon o dolgotrajni oskrbi, ki ga je sprejela aktualna koalicija. V skladu z našo vlogo odgovornega koalicijskega partnerja smo dosledno opozarjali na pomen temeljite priprave ter premišljenega razmisleka o vseh morebitnih zapletih in težavah, ki bi se lahko pojavile pri implementaciji zakonov.
Na obeh področjih. Pri izvajanju reforme dolgotrajne oskrbe smo Socialni demokrati večkrat opozorili na izredno pomanjkanje kadrov na centrih za socialno delo, ki so po novem prevzeli vlogo vstopnih točk na mesto Zavoda za zdravstveno zavarovanje. Ob tem smo posebej poudarili, da izvajanje novih nalog s področja dolgotrajne oskrbe ne sme iti na račun kakovosti in obsega izvajanja že obstoječih nalog centrov za socialno delo. Ministra in njegovo ekipo smo ves čas tudi opozarjali k pravočasni pripravi informacijskega sistema ter sprejem vseh potrebnih podzakonskih aktov. Še posebej zaradi izjemno kratkih rokov za njihovo implementacijo. Hkrati pa smo opozarjali tudi na nujnost sistemskih rešitev za kadrovsko krizo pri izvajalcih dolgotrajne oskrbe, Brez katerih uspešna izvedba reforme ne bo mogoča. Poleg tega smo se zavzemali, da bi lahko v sistem dolgotrajne oskrbe kot oskrbovalci družinskega člana bili vključeni tudi upokojenci, ki so že doslej v veliki meri skrbeli in negovali svoje ostarele svojce. Podobno smo ravnali tudi pri usklajevanju in sprejemanju zakonodaje s področja stanovanjske politike. Poudarjali smo, da bo za pospešitev gradnje večjega števila novih najemnih stanovanj nujno zagotoviti tudi nepovratna sredstva za občinske stanovanjske sklade. hkrati pa omogočiti dovolj velik obseg ustreznih stavbnih zemljišč. Prav tako smo opozarjali na potrebo po poenostavitvi postopkov za pridobivanje gradbenih dovoljenj in pripravo prostorskih načrtov. Po vseh teh dolgotrajnih usklajevanjih, sprejemanju in popravljanju zakonodaje smo končno prišli do točke, ko se je ta začela izvajati tudi v praksi. Da bodo pri tem nastali določeni zapleti in težave, je bilo mogoče pričakovati, saj gre za obsežno reformo, ki posega v številne obstoječe strukture. Glede na izjemno veliko zanimanje javnosti ter na dejanske potrebe po storitvah dolgotrajne oskrbe in po dostopnih stanovanjih je razumljivo, da med ljudmi narašča skrb, ali bodo res sprejeli tisto, kar jim je bilo ob sprejemanju zakonodaje na teh dveh področjih tudi obljubljeno. Če ta pričakovanja ne bodo izpolnjena, bodo razočaranje med ljudmi zagotovo veliko. Najbolj prizadeti bodo starejši, ki so vse življenje trdo delali, zdaj pa bi ostali brez ustrezne pomoči druge osebe, ko jo bodo potrebovali. Razočarani bodo tudi njihovi svojci, ki bodo kljub plačevanju prispevka za dolgotrajno oskrbo še vedno v veliki meri sami prevzemali skrb za ostarele družinske člane, čeprav so pričakovali, da jih bo novi sistem pri tem bistveno razbremenil. In nenazadnje, razočarani bodo tudi mladi ter mlade družine, ki si zaradi visokih cen nepremičnin nakupa lastnega stanovanja le težko privoščijo.
Spoštovane, spoštovani. Interpelacija je legitimen in ustavno določen instrument opozicije, s katerim ta izvaja nadzor nad delom Vlade in posameznih ministrstev. Ob vseh dosedanjih interpelacijah, ki jih je opozicija v tem mandatu vložila zoper ministra ali ministrico, smo vedno znova poudarjali, da je treba ta institut uporabljati samo izjemoma, predvsem v primerih, ko gre za očitna in jasna ravnanja, ki so v nasprotju z ustavo in zakoni. Zamiki, zapleti in težave, ki so pogosto povsem objektivne narave, po naši oceni ne predstavljajo dovolj tehtnega razloga za interpelacijo zoper ministra. Opozicija ima namreč na voljo številne druge instrumente parlamentarnega nadzora, s katerim lahko opozarja na težave, ki se pojavljajo pri izvajanju posameznih zakonov in politik na terenu. Večina teh nadzornih orodij je opozicija že uporabila, celo po tem, ko je bila interpelacija zoper ministra že vložena. V stanovanjski politiki smo razpravljali o priporočilih Vladi o dolgotrajni oskrbi pa v okviru nujne seje Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide, za katero verjamemo, da ni bila zadnja nujna seja odbora na to temo. Po naši oceni bi morebitna zamenjava ministra, ki je pristojen za izvajanje zakona o dolgotrajni oskrbi in implementacijo nove stanovanjske politike v tem trenutku le še dodatno upočasnila in otežila nujno potrebne priprave ter ukrepe za uspešno uresničitev zakonodaje na teh obeh področjih.
V teh ključnih mesecih, ki nas še ločujejo do konca mandata, potrebujemo ministra s polnimi pooblastili in jasno odgovornostjo, da po svojih najboljših močeh do konca izvede tiste naloge, ki si jih je zadal ob prevzemu funkcije ministra. Časa za uresničitev tega, kar smo ljudem obljubili, je z vsakim dnevom manj. Zato se moramo zdaj v celoti osredotočiti na izvajanje sprejete zakonodaje in na konkretne rezultate, ki bodo izboljšali kakovost življenja ljudi. Na koncu bodo o uspešnosti in učinkovitosti vsakega ministra tako ali tako odločili volivke in volivci na volitvah v Državni zbor, od katerih nas loči le še nekaj mesecev.
Poslanska skupina Socialnih demokratov iz navedenih razlogov ne bo podprla interpelacijo zoper ministra za solidarno prihodnost Simona Maljevca. Hvala.