Govor

Stanko Baluh
3. redna seja
17. 5. 2023

Hvala lepa, spoštovani predsedujoči.

Spoštovani poslanci in pa seveda vsi kolegi z vladne strani! Hvala lepa za povabilo in uvrstitev točk na dnevni red, ker mislim, da sodijo prav v vaše pristojnosti.

Jaz bi morda k prvi točki, če mi dovolite, malo prereza naredil, malo zgodovinskega prereza, tako da malo osvežimo tudi naš zgodovinski spomin, da ne bi rekli, da je zadeva zgolj in samo enkratna.

Opozoril bi, da ste narodne skupnosti že v preteklosti večkrat opozarjali, da je tako imenovano ustavno varovanje narodnih manjšin pa zakonodajno ter mednarodno na visoki ravni, da pa ugotavljate, da v praksi včasih pride do razkoraka oziroma da šepamo v implementaciji nekaterih zakonov in pa določb Ustave. Ampak ne glede na to mi dovolite, da sežem nazaj v leto 2014, ko se je prvič na nek način pojavil ta izraz, da gre za razkorak med pravno formalnostjo in implementacijo. In je na pobudo prav vaše komisije bila ustanovljena posebna delovna podskupina znotraj takrat še Ministrstva za kulturo in smo bili potem pozvani kot takratna Vlada, da se oblikuje poseben načrt ukrepov Vlade za izvajanje področja dvojezičnosti. Takrat je bila izražena prav posebna specifika in tisti dokument je bil takrat pripravljen za obdobje 2015-2018 in vsa pristojna ministrstva pod ingerenco in vodenjem našega urada so takrat pripravili skupaj s predstavniki narodnih skupnosti tudi zelo konkreten načrt dela in seveda tudi vsako leto posebej je bilo potem tudi poročilo, ki ga je sprejela Vlada in ga je potem sprejela tudi vaša komisija oziroma je bilo posredovano v Državni zbor. No, in ko se je to obdobje nekje zaključevalo, je bilo z obeh strani ugotovljeno, tako z vladne kot tudi s strani manjšinskih skupnosti, da je bil v praksi narejen pozitiven korak naprej. In prav zaradi tega smo se leta 2019 tudi na vaši komisiji odločili, da bi bilo potrebno te aktivnosti nadaljevati in morda to področje tudi razširiti, ne zgolj s fokusom na dvojezičnosti, ampak da bi zadevo zapeljali v smislu varovanja manjšinskih pravic italijanske in madžarske narodne skupnosti v širšem kontekstu. Tako se je potem tudi na vašo pobudo oblikovala posebna delovna skupina, ki jo je vodil naš Urad za narodnosti. Seveda, v tem delu so sodelovala vsa ministrstva in tudi predstavniki narodnih skupnosti, kjer se je potem oblikoval poseben načrt ukrepov, katerega poročilo imate tudi danes v svojem gradivu, kjer so vsa ministrstva, pristojna ministrstva, oblikovala posebne specifične ukrepe skladno z zakonodajo, kjer bi lahko naredili korak naprej v smislu implementacije tudi v praksi. Tako moram reči, da so tudi vaši predstavniki, ki so delovali v tej medresorski delovni skupini, zelo aktivno participirali, so opozarjali, kje so kje pomanjkljivosti, kje je potrebno še izboljšati, v smislu sistemskih rešitev ali pa čisto v praktičnem. Tako bi jaz rekel, da v tem smislu je delovna skupina tudi delovala. In moram reči, da smo tudi v ta načrt, to poročilo, ki ga imate danes pred sabo, dodatno, kar poročajo tudi ministrstva, tudi usklajevali s predstavniki vaše skupnosti in je to poročilo nastalo v nekem skupnem konsenzu.

Načrt ukrepov za obdobje 2021-2025 - zdaj bomo pač obravnavali poročilo za 2021 - je sestavljen iz različnih ukrepov; zdaj ne bom šel v detajle. Če ste pogledali poročila tudi posameznih ministrstev, na posameznih segmentih so bila, so bili narejeni koraki naprej in tukaj imam v mislih tako v smislu upoštevanja pobud in pobud, ki jih dajejo vaša skupnosti, ki je delovala v tej medresorski delovni skupini, od, če se dotaknem, od izobraževanja do delovanja sodišč, do zavodov za prestajanje kazni in tako dalje in tako dalje.

Skratka, ti ukrepi, ki so znotraj tega, pokažejo v svojem poročilu, da so bili nekateri koraki narejeni v pozitivno smer naprej. Jaz bi še dodal morda to, da gre za več, večletne ukrepe, kjer ne pričakujemo realizacije v enem ali dveh letih, zaradi tega tudi sam naslov programa za 2021-2025, ker vemo, da se tudi potem življenjske situacije v samem pomenu lahko tudi spreminjajo in seveda država kot taka, ki varuje pravice manjšin, lahko tudi potem skladno s priporočili tudi ukrepa.

Tako, da ta dokument, ki ga imate danes pred sabo, je Vlada avgusta 2021 tudi sprejela, ga je posredovala tudi v Državni zbor, tako da smo v tem smislu tudi na vašo prošnjo odgovorili, tako da vemo, da imamo nek celostni dokument, kjer so vključeni obe narodni skupnosti in seveda, sem vesel, da to, ta dokument skupaj z načrtom ukrepov, ki ga imate pred sabo, lahko danes tudi obravnavamo, si izmenjamo morda kakšne pozitivne, pa morda tudi manj pozitivne pobude, ampak kot pravim, kot opažamo tudi v samem dokumentu, da se nekateri premiki skladno s pobudami manjšin tudi delajo naprej.

Tako morda za uvod, jaz se bom zahvalil tudi v razpravi vsem predstavnikom vladnih organov, če bo potrebno kakršno, morda kakšno, kakršnokoli pojasnitev ali pa če boste ugotovili, da je vse v redu, pa tega ne bo potrebno, bomo pa toliko bolj veseli.

Hvala lepa.