Hvala lepa še enkrat, gospod podpredsednik.
Naj uvodoma povem, da bo Poslanska skupina Nova Slovenija Krščanski demokrati soglasno podprla predlog odloka o razglasitvi ustavnega zakona o dopolnitvi tretjega poglavja Ustave Republike Slovenije.
Ker sem se uvodoma kot v imenu predlagateljev zahvalil posameznikom, tudi pobudnikom, naj k zahvali dodam še zahvalo Banki Slovenije, Evropski centralni banki, pa ne nazadnje tudi vladi, zato ker je spregledala, vlada je dala prvotno zelo odklonilno mnenje. To je bil čas pred evropskimi volitvami. Zdaj je vlada nekoliko se približala temu predlogu, spremenila svoje mnenje. Upam, da zaradi tega, ker smo imeli res na mizi strokovno zelo dober predlog strokovne skupine in upam, da ne zaradi bližajočih se volitev.
Naj ponovim kakšna je pravzaprav vsebina ustavnega zakona, ki ga danes razglašamo: V Ustavi Republike Slovenije se v tretjem poglavju za 74. členom doda novi 74. a člen, ki se glasi: Vsakdo ima v skladu z zakonom pravico do uporabe gotovine pri bančnem poslovanju in drugih oblikah pravnega prometa. Ta ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru Republike Slovenije, torej danes, 1. decembra.
Morda še ponovno en razmislek, ker smo ustavodajalci, razmislek o morebitnih pravnih posledicah vpisa pravice do uporabe gotovine v Ustavo. V javnosti namreč poslušamo dileme ali je potrebno to pravico zapisati v ustavo ali bi bil dovolj zakon. Pogodba o delovanju Evropske unije v prvem odstavku 128. člena določa, citiram: "Evropska centralna banka ima izključno pravico odobriti izdajanje evrobankovcev v Uniji. Bankovce lahko izdajo Evropska centralna banka in nacionalne centralne banke. Samo bankovci, ki jih izdaja Evropska centralna banka in nacionalne centralne banke, so zakonito plačilno sredstvo v Uniji". Trenutno Pogodba o delovanju Evropske unije evrobankovcev oziroma bankovce nacionalnih centralnih bank določa kot zakonito plačilno sredstvo. Evro gotovina je kot zakonito plačilno sredstvo torej opredeljena v Pogodbi o delovanju Evropske unije na ravni primarne zakonodaje Evropske unije. V hipotetičnem primeru, da bi se v prihodnosti pojavil poleg, torej predlog, da bi se pojavil predlog za ukinitev evrobankovcev kot zakonitega plačilnega sredstva, bi za to bilo potrebno spremeniti 128. člen Pogodbe o delovanju Evropske unije. Skladno z 48. členom Pogodbe o Evropski uniji je za uveljavitev sprememb pogodb potrebno, da jih ratificirajo vse države članice v skladu s svojimi ustavnimi pravili. V skladu s prvim odstavkom 169. člena Poslovnika Državnega zbora Državni zbor ratificira mednarodno pogodbo z zakonom. Republika Slovenija mora vsako spremembo Pogodbe o delovanju Evropske unije torej ratificirati z Zakonom o ratifikaciji mednarodne pogodbe. V skladu s 160. členom Ustave na predlog predsednika republike, vlade ali tretjine poslancev Državnega zbora izreka Ustavno sodišče v postopku ratifikacije mednarodne pogodbe mnenje o skladnosti z Ustavo. Državni zbor je vezan na mnenje Ustavnega sodišča. Če bi se v hipotetičnem primeru pojavil predlog za spremembo 128. člena pogodbe o delovanju Evropske unije, bi imel vpis pravice do uporabe gotovine v Ustavo lahko tudi pravne posledice v postopku take spremembe. Ustavno sodišče bi se pred sprejemom zakona o ratifikaciji ob morebitni presoji ustavne skladnosti spremembe Pogodbe o delovanju Evropske unije, ki bi ukinila status evrobankovcev kot zakonitega plačilnega sredstva, soočilo z vprašanjem ali je taka sprememba Pogodbe o delovanju Evropske unije skladna z ustavno pravico do uporabe gotovine. Zaradi zahtevane skladnosti držav članic pri spremembah pogodb bi od te odločbe Ustavnega sodišča lahko bila odvisna usoda morebitnega predloga za ukinitev evrobankovcev. S spremembo 128. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije zato zelo verjetno, zelo verjetno bi torej vnos pravice do uporabe gotovine v ustavo lahko preprečil ukinitev gotovine na EU ravni, če bi se v prihodnosti ta predlog pojavil, kar se nam sicer v tem trenutku hvala bogu ne obeta. In v tem pravzaprav vidimo neposredni učinek take spremembe Ustave, ki jo danes razglašamo v pravnem smislu, kar je v svojem mnenju izpostavila tudi strokovna skupina.
Spoštovane kolegice in kolegi. Razprave o gotovini na ravni Evropske unije so dokaj živahne. Če smem, pred dvema, tremi dnevi je ORF poročal: za izboljšanje dostopa gotovine do gotovine zlasti na podeželju bodo trgovci v Evropski uniji kmalu lahko omogočili dvig gotovine med 100 in 150 evri, ne da bi stranke morale opraviti nakup. To je med drugim namenjeno pomoči ljudem, ki v bližini nimajo bankomatov. Pogajalci evropskega parlamenta in držav članic Evropske unije so dosegli dogovor o novih pravilih za plačilne storitve. To sta namreč sporočili obe strani 26. 11. 2025. Obe instituciji morata sporazum še formalno sprejeti, preden lahko predpisi začnejo veljati. Bomo budno spremljali. Hvala lepa za vašo pozornost.